Веснянки - це пісні молодості і краси. З часом веснянки втратили ознаки обрядовості, та ввійшли до молодіжного репертуару як лірично-побутові пісні. Тільки у веснянках ми знаходимо те, що давно втрачено в піснях інших жанрів - зачароване відчуття єдності людини з природою.
Веснянки
– це календарно-обрядові пісні, які мають закличний характер і сприймаються як
звертання до весни, до істот та речей, що асоціюються з нею. Як видно з самої
назви, це - пісні на честь приходу
весни, здавна відомі багатьом народам. Веснянки
- найцікавіші за змістом, емоційно найбагатші фольклорно-пісенні твори,
тісно пов’язані з календарем сільськогосподарських робіт та родинним побутом
трудівників. Вони виконувались упродовж усіх весняних свят, не присвячуватися
спеціально до певного конкретного
дійства. Тому термін «веснянка» часто використовується як загальне означення
всіх жанрових різновидів цього періоду.
Виконання
веснянок часто пов’язано з грою, хороводом, сценічною дією. Наприклад, у грі
«Подоляночка» усі стають в коло і рухаються в такт мелодії, а одна дівчина
(подоляночка) сидить навпочіпки в середині кола й жестами відтворює сюжет пісні
«Десь тут була подоляночка». На останніх словах подоляночка вибирає когось із
кола. І гра починається спочатку. Нерідко дівчата діляться на два гурти (гра
«Просо»), беруться за руки. Після кожного куплету дівчина з одного ряду
перебігає до іншого («А ми просо сіяли, сіяли, ой дід-ладо сіяли, сіяли»).
2-х
та 3-х класів нашого ліцею з березня брали участь у проєкті «Веснянки співаймо - весну зустрічаймо». Зазвичай
веснянки виконують з початком весни до Великодня. На уроках музичного мистецтва учні познайомилися
з особливостями веснянок, закличок, гаївок. Діти активно брали участь у
водінні хороводів «Подоляночка», «кривих танців», познайомилися зі старовинними
піснями-іграми, наприклад: «Скакали дикі кози», «А ми просо сіяли», «Вербовая
дощечка» та інші. Творчість учнів проявилася у виготовленні ляльки «Веснянки» з
паперової серветки. А з яким задоволенням діти грали в «Струмочка»!
Знайомство
учнів з піснями календарно-обрядового циклу, активна участь у виконанні це
збереження традицій та культурної спадщини українського народу.
Весняна
обрядовість пройшла довгий шлях розвитку. Головним святом весняного циклу
є Великдень (Воскресіння Господнє) —
найбільше християнське свято. Розучування пісень про Великдень, писанку, крашанку-
це продовження проєкту.
Ірина Селіванова, вчителька мистецтва
Коментарі
Дописати коментар