Перейти до основного вмісту

Інструктаж з питань безпеки життєдіяльності учнів під час канікул: основні правила поведінки

 

Напередодні літніх канікул заклади освіти мають провести інструктажі з безпеки життєдіяльності для учнів. Основна їх мета — сформувати вміння застосовувати відповідні знання й навички на практиці (Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, наказ МОН від 26.12.2018 № 1669).

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності ознайомлює учнів з правилами поведінки під час канікул. Проводить його класний керівник під час виховної години або виховного заняття перед початком канікул. Інструктаж слід зареєструвати у журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності.

Про початок і закінчення канікул повідомляє класний керівник. У разі продовження канікул органи управління освітою заздалегідь повідомляють про це керівників закладів освіти. Класний керівник інформує про продовження канікул кожного учня.

Відповідальність за життя і здоров’я учнів під час канікул несуть їхні батьки або інші законні представники.

Якщо під час канікул відбуваються позакласні і позашкільні заходи, то учитель або інша особа, що їх організовує, проводить цільові інструктажі. Їх слід реєструвати у журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності.

Цільові інструктажі з безпеки життєдіяльності проводять перед початком кожного заходу.

Загальні питання безпеки, з якими ознайомлюють учнів під час проведення інструктажу перед початком канікул, поділяють на кілька тем за напрямами і видами життєдіяльності. Розгляньмо ці теми як окремі правила — з безпеки дорожнього руху, пожежної безпеки, щодо поведінки у громадських місцях, парковій зоні, в лісі, на водних об’єктах, у разі екстремальних ситуацій, стихійних лих тощо.

Перша допомога у разі нещасного випадку

Безпека дорожнього руху

Безпека учнів під час перебування на вулиці починається з безпеки дорожнього руху. Адже учні є його учасниками і повинні виконувати основні положення Правил дорожнього руху України (постанова КМУ від 10.10.2001 № 1306).

На дорогах і вулицях

Рухатися тротуарами й пішохідними доріжками слід, дотримуючись правого боку. Проїжджу частину вулиць потрібно переходити наземними та підземними переходами, а якщо їх немає — перехрестями вулиць та доріг, дочекавшись, поки в полі зору не буде транспортних засобів.

Заборонено:

  • переходити вулицю на червоне світло світлофора незалежно від того, рухається чи не рухається автотранспорт;
  • вибігати на проїжджу частину дороги чи влаштовувати на ній ігри. На дорогу з тротуару можна лише зійти;
  • виходити на дорогу із-за перешкоди, яка обмежує видимість і пішоходові, і водієві транспортного засобу.

Якщо немає пішохідних доріжок чи тротуарів, а також якщо ви перебуваєте за межами населеного пункту, слід рухатися узбіччям назустріч руху транспортних засобів. Тоді не лише водій бачить пішохода, а й пішохід — водія.

Без батьків вулицю найбезпечніше переходити в гурті пішоходів.

Оскільки дорожньо-транспортні пригоди трапляються і у дворах, слід пам’ятати, що загрозу для життя може нести не лише автомобіль чи мотоцикл, а й велосипед.

На велосипеді

Велосипед має бути обладнаний ліхтарями для руху в темну пору доби та в умовах недостатньої освітленості. Гальма і звуковий сигнал велосипеда обов’яз­ково мають бути справними.

Водії велосипедів, що рухаються групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху.

Рухатися дорогою, вулицею на велосипеді, мопеді дозволено тільки з 16 років. При цьому заборонено:

  • рухатися тротуарами або пішохідними доріжками;
  • перевозити пасажирів; 
  • триматися за інший транспортний засіб під час руху; 
  • перевозити пасажирів, окрім дітей до 7-річного віку на додатково обладнаному сидінні.

Перевозити вантажі на велосипедах можна за умови, що це не створює перешкод для інших учасників дорожнього руху.

На залізничному транспорті

Переходити через колії слід по спеціально влаштованих, позначених й освітлюваних у темну пору доби переходах. Їх обладнують настилами, розташованими на рівні головки рейки й позначають вказівними знаками з написом «Перехід». Щоб забезпечити повну безпеку при переході через колії, на великих станціях облаштовують пішохідні мости й підземні переходи.

Заборонено:

  • підлазити під вагони для переходу через колію;
  • ходити по коліях;
  • бігти платформою вздовж потяга, що прибуває чи відходить;
  • виходити з вагонів під час зупинок потяга на перегонах.

Уздовж колії дозволено проходити лише узбіччям.

Пропускаючи поїзди, слід перебувати на безпечній відстані від найближчої колії.

Підходити до вагона дозволено лише після того, як потяг зупинився.

Сідати у вагон та виходити з нього слід тільки з боку перона. Важливо бути обережним, щоб не спіткнутися й не потрапити у зазор між посадочною площадкою вагона та платформою.

При екстреній евакуації з вагона слід зберігати спокій. Із собою брати лише документи, гроші та предмети першої необхідності — особисті речі, білизну тощо. Надавати допомогу в евакуації молодшим дітям, літнім людям, інвалідам та іншим людям, які потребують допомоги.

Виходити через бокові двері та аварійні виходи слід обережно, щоб не потрапити під зустрічний потяг.

Під час руху потяга заборонено:

  • відкривати зовнішні двері тамбурів;
  • стояти на підніжках та перехідних майданчиках;
  • висовуватись з вікон вагонів;
  • підніматися на дах рухомого складу.

На річковому транспорті

До оголошення посадки не можна виходити на причал.

Під час руху річкового транспорту не можна перехилятися через перила.

Не слід залишати своїх місць до повної зупинки транспортних засобів.

Заборонено:

  • перегинатися через парапет набережної, вилазити на нього;
  • штовхати одне одного, створювати безлад, розхитувати трап під час посадки і висадки.

У метро

На ескалаторі слід стояти праворуч, обличчям у напрямку руху, проходити з лівого боку, триматися за поручень, не затримуватися при сходженні з ескалатора.

Очікуючи поїзд, слід рівномірно розміщуватися вздовж платформи. Не можна заходити за обмежувальну лінію біля краю платформи до повної зупинки поїзда.

Потрібно уважно слухати оголошення по гучномовному зв’язку.

Слід припинити посадку у вагони після оголошення про зачинення дверей.

Виявивши задимлення або пожежу в метро, а також у разі ситуації, що може вплинути на безпеку перевезень пасажирів або рух поїздів, слід негайно повідомити про це працівників метро.

Заборонено:

  • заважати пасажирам виходити;
  • притулятися до дверей вагона, заважати відчиненню або зачиненню дверей.

У міському електро- та автомобільному транспорті

Коли перебуваєте в транс­порті, слід сидіти або стояти (якщо дозволено) в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.

Під час руху транспортним засобом, обладнаним ременями безпеки, слід бути пристебнутим, а на мотоциклі — в застебнутому мотошоломі.

У разі дорожньо-транспортної пригоди пасажир повинен надати можливу допомогу потерпілим і повідомити про пригоду поліцію.

Пожежна безпека

Основні причини пожеж: 

  • необережне поводження з вогнем; 
  • порушення правил пожежної безпеки при користуванні пічним опаленням, газовими плитами, електроприладами в побуті;
  • пустощі дітей з вогнем.

Пожежна безпека в побуті пов’язана з безпекою використання електроприладів — електроплит, прасок, телевізорів тощо.

Пожежі в лісі можуть виникати в спеку та при посухах від ударів блискавки, через необережне поводження з вогнем, наприклад випалювання сухої трави тощо.

Правила поводження під час пожежі:

  • не панікувати та не приймати поспішних рішень;
  • не тікати від полум’я у бік, протилежний вогню, а навпаки, закрити голову і обличчя одягом і бігти проти вітру перпендикулярно лінії вогню;
  • невеликі низові пожежі можна гасити за допомогою гілок дерев листяних порід, за можливості заливати водою, закидати вологим ґрунтом чи затоптувати ногами; 
  • під час гасіння пожежі не відходити далеко від доріг і просік, тримати в полі зору інших учасників гасіння пожежі, перегукуватися з ними або в інший спосіб підтримувати зв’язок;
  • після виходу з епіцентру пожежі необхідно зателефонувати в пожежно-рятувальну службу, повідомити місцеву адміністрацію про місце, розміри й характер пожежі.

Дотримання правил поводження під час пожежі допоможе врятувати не лише своє життя, а й інших людей і матеріальні цінності від вогню.

У громадських місцях

Пересуватися слід обережно і спокійно. Не можна штовхатися і кричати, щоб привернути увагу.

Під час проведення ігор, естафет, перебуваючи на дитячих майданчиках, гойдалках, поводитися потрібно обережно, толерантно, не наражаючи на небезпеку тих, хто поруч. 

У громадських місцях слід дотримуватися чистоти, берегти зелені насадження, не можна смітити.

Не слід брати участь у будь-яких акціях, які порушують порядок в громадських місцях.

Безпека в побуті

Під час інструктажу перед канікулами озвучте учням основні правила безпечної поведінки під час роботи на присадибній ділянці, користування газовими та електроприладами тощо.

Робота на присадибній ділянці

Для роботи на присадибній ділянці слід одягнути робочий одяг і взуття, у спекотний день — також головний убір.

Загострені сільськогосподарські знаряддя — лопати, граблі, вила — переносити у вертикальному положенні, щоб їх робоча частина була спрямована донизу.

Під час перенесення вантажів слід рівномірно навантажувати обидві руки.

Коли копаєте ґрунт, лопату потрібно навантажувати землею не більше, ніж на одну третину штика. 

Під час роботи граблями, вилами не можна спрямовувати їх робочу частину на тих, хто перебуває поблизу. Гострі частини сільськогосподарського інвентарю мають бути у землі або біля землі.

Не можна їсти немиті овочі та фрукти, що ростуть на ділянці.

Заборонено нюхати невідомі рослини і пробувати їх на смак, щоб уникнути отруєння та алергічної реакції. 

Користування газовими приладами

Перш ніж увімкнути газовий прилад необхідно провітрити приміщення, а коли він працює — відчинити кватирки, фрамуги.

 

Користуватися газовими приладами — плитою, колонкою — дітям віком до 10 років заборонено, а віком старше 10 років — дозволено тільки в присутності дорослих.

Коли закінчили користуватися газовим приладом, слід закрити крани на ньому й на газопроводі — вентилі газового балону чи вентилі на трубі постачання газу. 

Якщо з’явився запах газу, слід негайно припинити користуватися газовим приладом, закрити крани на ньому, не запалювати вогонь, не вмикати світло, не користуватися електроприладами, вийти з приміщення, покликати на допомогу дорослих і негайно зателефонувати в аварійну газову службу за номером 104.

Залишати без нагляду увімкнені газові прилади заборонено.

Користування електроприладами

Коли вмикаєте або вимикаєте штепсельну вилку, її потрібно тримати за корпус, а не за шнур.

Електроінструментом дозволено користуватися учням віком від 14 років і тільки у присутності дорослих.

Торкатися електроприладів слід сухими руками. Якщо виявили обірвані, пошкоджені дроти, іскріння проводки, необхідно повідомити дорослих.

Якщо раптово припинилося електропостачання, необхідно вимкнути всі електроприлади. Вмикати їх можна лише після відновлення постійної напруги.

Заборонено:

  • використовувати шнури, дроти з ушкодженою ізоляцією чи обплетенням;
  • працювати або перебувати поблизу відкритих струмопровідних частин, а також користуватися розбитими розетками, несправними штепсельними вилками.

Попередження насильства і правопорушень

Заборонено заходити в ліфт з незнайомими людьми та вступати в контакт з незнайомцями.

Не можна відчиняти двері будинку (квартири) незнайомим, навіть представникам органів правопорядку. Слід зателефонувати батькам і повідомити про небезпеку.

Не можна брати участь у суперечках дорослих. Слід бути подалі від агресивно налаштованих людей, тих, хто влаштовує бійки. У взаєминах слід бути толерантними.

У парковій зоні, в лісі

Вирушаючи на прогулянку, слід одягнутися відповідно до сезону та погодних умов, взути міцне взуття, яке захистить ноги від пошкоджень. У спекотну погоду потрібно захистити голову головним убором. Одяг за можливості має надійно закривати все тіло.

Заборонено під час прогулянки:

  • знімати взуття і ходити босоніж;
  • пити з відкритих водоймищ;
  • збирати і їсти невідомі ягоди та гриби.

Треба взяти з собою питну воду. Не можна брати з собою продукти, що швидко псуються. 

Слід періодично оглядати одяг та відкриті частини тіла щодо наявності на них кліщів.

У разі травмування — терміново зателефонувати батькам.

У разі аварійної ситуації, раптового виникнення умов, що загрожують життю та здоров’ю — сильного дощу, грози, буревію тощо — уживати заходів з огляду на конкретну ситуацію. Зокрема, якщо почався дощ — за можливості сховатися у приміщенні. Якщо приміщення немає — сховатися під густим деревом. Якщо здійня­лася буря, гроза і нема змоги заховатися в приміщенні — слід відійти подалі від високих дерев, знайти поляну і заховатися в будь-якому заглибленні — ямі, яру тощо. Сісти, злегка нахиливши голову, ноги тримати вкупі, усі металеві предмети, вимкнутий мобільний телефон тощо покласти подалі від себе. Не допускати скупчення в одному місці. Необхідно відійти подалі від водного простору — річки, ставка, озера, моря тощо. 

На водних об’єктах

Під час відпочинку біля водойм слід обирати найбільш безпечні місця. Біля обраного місця необхідно перевірити, чи немає попереджувальних знаків про заборону для купання.

Заходити в воду слід у купальному костюмі. 

Дітям, які не вміють плавати, заходити у воду можна не глибше, ніж по пояс і в присутності дорослих. 

Якщо хтось із дітей під час купання потрапив у небезпечну ситуацію — зайшов у мул, затягло у вир тощо — слід терміново покликати на допомогу дорослих, що перебувають поблизу. Не можна намагатися допомогти одне одному, щоб не постраждати при цьому. 

Дорослі мають стежити за тим, щоб діти дотримувалися правил безпеки під час плавання. Не слід допускати у воді ігор, пов’язаних з обмеженням руху рук і ніг, хапанням і штовханням.

Якщо неподалік від місця купання з’явився плавальний засіб — моторний човен, яхта тощо — слід вийти на берег, щоб уберегтися від хвиль і травмування.

Тривалість перебування на сонці має бути такою, щоб запобігти перегріву чи тепловому удару. 

Не можна:

  • залазити на попереджувальні знаки, запливати за буї, стрибати у воду з висоти та в незнайомих місцях — це небезпечно для життя;
  • створювати у воді небезпечні ситуації для оточення;
  • різко заходити чи пірнати у воду після перебування на сонці, щоб не виникли судоми чи холодовий шок;
  • запливали далеко від берега на надувних матрацах і кругах, спати чи засмагати на них;
  • смітити біля водойм, забруднювати берег, прати білизну й одяг, мити посуд тощо в місцях, відведених для купання.

Потрібно знати основні правила надання допомоги потопаючому.

Екстремальні ситуації, стихійні лиха

Про всі випадки аварійних ситуацій, аварій, нещасних випадків природного чи техногенного характеру необхідно повідомити органи місцевого самоврядування, поліцію, місцеві органи ДСНС. 

У разі виникнення надзвичайних ситуацій природного характеру — землетруси, виверження вулканів, повені, урагани, снігові та пилові бурі, сильні снігопади, заметілі, ожеледі, тумани тощо — населення оповіщають сигналом «Увага всім» — звуки сирени, виробничих гудків та інших сигнальних засобів.

У випадку надзвичайних ситуацій з викидами радіаційних та екологічно-небезпечних речовин після сигналу «Увага всім» буде оповіщення «Радіаційна небезпека!» або «Хімічна небезпека». Почувши ці сигнали, потрібно негайно увімкнути радіо, телевізор і слухати повідомлення місцевих органів влади та ДСНС. Ці органи надають пояснення про подальші дії для населення. Протягом усього періоду ліквідації наслідків стихійних лих, аварій та катастроф усі засоби зв’язку необхідно тримати увімкнутими.

Заборонено торкатися виявлених незнайомих предметів та небезпечних речовин. Слід негайно повідомити про них служби правопорядку (поліції) чи органи ДСНС.

Профілактика шкідливих звичок

Шкідливі звички, зокрема алкоголізм, тютюнопаління, наркоманія, токсикоманія, ігроманія, згубно впливають на здоров’я людини.

Постійне перебування перед комп’ютером під час канікул також шкодить здоров’ю учнів. Батьки чи інші законні представники повинні чітко встановити режим роботи на комп’ютері. Загальне правило зменшення впливу персонального комп’ютера на учня: не перевтомлювати, не дратувати забороною, не карати, а допомогти пристосуватися.

Правила безпеки життєдіяльності, що містяться у цій статті, не передбачають усіх можливих шляхів виникнення небезпечних ситуацій, що призводять до нещасних випадків з учнями під час канікул. У кожному конкретному випадку необхідно враховувати небезпеку і діяти з метою збереження особистого життя і здоров’я.

Навчати учнів правил поведінки під час канікул можна не тільки під час бесід, перегляду фільмів за навчальними напрямами, а й за допомогою різних ігрових форм — тестів, вікторин тощо.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Свято Святого Миколая

6 грудня наш ліцей наповнився радістю і святковим настроєм, адже до кожного класу завітав особливий гість – Святий Миколай. Разом із ним діти зустріли Ведучу, Ангелів та навіть Чортеня, які підготували захопливу сценку. Учні із захопленням брали участь у дійстві, співали пісні та відповідали на запитання персонажів. Атмосфера у класах була сповнена щирих усмішок і веселощів. Свято залишило незабутні спогади в серцях дітей. Ми дякуємо Святому Миколаю та його команді за подаровану радість та нагадування про важливість доброти й щирості. Чекаємо на наступний рік, щоб знову зустріти святого чудотворця! Хіврич Вікторія, педагог-організатор

Сучасні інструменти професійної орієнтації

У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками. На інтерактивному уроці, учні 11-х класів, разом з Наталією Веселою спеціалістом Фастівської філії Київського обласного центру  зайнятості виконали вправи для усвідомленого професійного вибору та визначили, що професія – це живий організм! Зробити правильний вибір для майбутнього життя з урахуваннями  МОЖУ – БУДУ – ТРЕБА – це дуже важливо!  Вибір професії – чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності. Обираючи «романтичну професію» варто зважати, що  можна залишитися з нею на одинці протягом життя. На уроці учні називали «Найважливіші професії», «Професії, які завжди потрібні», «Забуті професії», «Найпрестижніші професії». Також учні мали можливість...

Проєкт Girls Go Circular у нашому закладі

Girls Go Circular – це освітній проєкт, що фінансується ЄС та надає дівчатам у віці 14-19 років з усієї Європи цифрові та підприємницькі навички за допомогою програми онлайн-навчання з питань циркулярної економіки. Проєкт сприяє досягненню цілей політики гендерної рівності та, зокрема, Дії №13 Плану дій з цифрової освіти на 2021-2027 роки – «Заохочення участі жінок у STEM». Girls Go Circular тісно співпрацює з флагманською ініціативою EIT Deep Tech Talent Initiative, впроваджуючи теми глибоких технологій у шкільні програми по всій Європі. Вона залучає учнів до практичної діяльності, індивідуальної та групової, мотивує їх до пошуку рішень основних суспільних викликів. Мета – дати дівчатам можливість стати рушіями змін у цифровому та зеленому переході та заохотити їх до вивчення STEM-дисциплін, попри гендерні стереотипи, пов'язані з цими галузями. 29 січня 2025 року учениці 8А, 10Б, 11А класів стали учасницями тренінгу Цифрові та підприємницькі навички для економіки замкненого циклу....