Кожна дитина - це сонце, тільки дайте їй світити!
Сократ
Вчителі
вечірніх класів зібралися за круглим столом обговорити зміни організації
освітнього процесу, досягнення, невдачі та питання, над якими треба працювати.
Перед учителями стоїть задача робити все, аби сучасні учні, які загубили себе, діти,
яких загубила родина, дорослі та підлітки, які бажають знайти своє місце в житті,
могли б навчатися без стресу та насилля, отримувати ціннісні життєві навички, які
відповідають світу, що змінюється; зрозуміти кожного учня, що він не просто
учень - він особистість, та виявляти до нього повагу, якої багатьом не вистачає
вдома; повернути дітей до школи, викликати зацікавленість, мотивувати їх,
сформувати в учня уміння вчитися.
Працюємо 3 роки
дистанційно. Дуже складно навчати та
виховувати через екран. Учителі покладають навчальні та виховні задачі на урок,
його структуру, інноваційність …
Урок змінився, педагоги
докорінно змінилися, шукаючи нові методи, прийоми, стратегії, цікаві ідеї,
мотивуючи себе та учнів до роботи.
Під час дистанційного навчання вчитель втрачає емоційний зв'язок та контроль над класом, натомість отримує низку проблем: увага учнів знижується, а от маніпуляцій стає все більше. Низька активність учнів, неможливість опанувати необхідні для життя соціальні та емоційні навички, втрата виховного потенціалу уроку – одні з найбільших проблем дистанційного уроку.
Учителі обговорили: чи можливо розв'язати ці проблеми та синхронізувати навчальний матеріал із потребами онлайн - навчання; як переробити звичайний план уроку, адаптувати його до онлайн - занять; як залучити учнів до ефективної роботи у віртуальному класі; чи є універсальні стратегії, які можна використовувати в умовах дистанційного освітнього процесу; яких правил варто дотримуватися, аби уникати конфліктів та враховувати потреби усіх учасників; як налагодити ефективну взаємодію з батьками та дорослими учнями.
На засіданні
було обговорено багато цікавих та змістовних матеріалів. Педагоги дійшли
висновку, що дистанційний урок потребує більш ретельної підготовки, ніж
звичайний. Він - продуманий, цікавий, змістовний, цільовий, емоційний, живий,
урок, що закликає учнів до життя та навчання, пов'язаний з раніше вивченим
матеріалом, з їх суб’єктивним досвідом, з використанням активних методів
навчання, з формуванням вміння учнів самостійно здобувати інформацію та знання,
заохочує прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним
матеріалом та створює ситуацію успіху.
Кожен учитель у
структурі сучасного, ефективного дистанційного уроку знайшов свою родзинку, яка
допомагає йому мотивувати учнів до роботи над навчальним матеріалом, та
поділився нею під час засідання
«Круглого столу».
Булатова Алла, вчитель фізики та астрономії
Моєю родзинкою при викладанні фізики є створення проблемної ситуації. Стандартної бази знань, яку я раніше забезпечувала при викладанні фізики, стає недостатньо для формування сучасної особистості, тому замість традиційного формування знань, умінь та навичок найбільшої актуальності набувають нові компетентності, спрямовані на формування практичних навичок, умінь здобувати знання та застосовувати набуті знання в реальному житті. Свою підготовку до зустрічі з учнями спрямовую на формування й розвиток нових якостей особистості, що дадуть можливість людині стати успішною та конкурентоздатною у сучасному світі, інтегрованому в європейський простір, вільно орієнтуватися у великому потоці інформації, критично його осмислювати, працювати з великою кількістю різноманітних джерел інформації.
Фізика – унікальна наука.
Це одна з наук, що найбільше пов’язана з
навколишнім світом і реальним життям. Вона дає
чудові можливості саме для розвитку учня, для формування наскрізних ліній в усіх ключових
компетентностях. Вивчати фізику треба, щоб навчитися думати, мислити,
знаходити компроміси, аналізувати та
приймати рішення, співставляти, робити висновки, не боятися висловлювати власні
думки, не боятися помилитися, уміти відстоювати свої інтереси.
Застосування різних методів та засобів
створення проблемних ситуацій сприяє розвитку пізнавальної активності та
активізації пізнавального процесу, підвищує навчальну мотивацію, сприяє
формуванню в учнів особистої точки зору, розвиває самостійність, що приводить
до формування здатності творчо та критично мислити, користуватися набутими в
процесі діяльності знаннями, навичками та уміннями, стимулює інтерес до нових
знань і використання цих знань у конкретній практичній діяльності, сприяє
формуванню активної, творчої особистості.
В учнів наших
класів відсутня мотивація до навчання, низька пізнавальна навчальна діяльність.
Тому саме створення проблемних ситуацій
на уроках допомагає досягти мотиваційного моменту. Для того, щоб проблемне
навчання було успішним, воно має бути систематичним, тобто на кожному уроці
учні повинні вирішувати яку-небудь проблему (усно, письмово, практично).
Проблемні ситуації можна створювати на основі фізичних парадоксів, фізичних
загадок, результатів фізичного експерименту чи результатів розв’язаних задач
(розрахункових та якісних), фактів з історії фізичних відкриттів чи життєвих
ситуацій на різних етапах уроку: при вивченні нового матеріалу, при закріпленні
знань, під час контролю.
Головне, щоб ці
проблемні завдання були посильними для учнів,щоб спиралися на наявні в них
знання та досвід, мали логічний зв'язок з матеріалом, що вивчається.
Корецька Тетяна. Учитель іноземної мови
Світ технологій постійно розвивається і впливає на всі сфери нашого життя й освіта - не виняток. В останні роки штучний інтелект набув неабиякої популярності, він покращує ефективність навчального процесу, підвищує мотивацію, робить вивчення предметів цікавішим та результативнішим. Серед величезної кількості різноманітних інструментів, помічником у створенні дидактичних матеріалів найефективнішою для себе обрала “Twee”.
Нейромережа Twee - інноваційна онлайн-платформа, створена спеціально для
вчителів англійської мови, вона легка у використанні з інтуїтивно-зрозумілим
інтерфейсом, це інструмент штучного інтелекту, який допомагає створювати власні
завдання на розвиток необхідного виду мовлення у вигляді: діалогів, текстів,
запитань з декількома варіантами відповідей, заповнення пропусків, правда
чи ні та безліч інших завдань. Вчителю необхідно лише задати тему,
лексику, стиль, рівень складності майбутнього завдання та перевірити вже
згенероване завдання, скоротити його, відредагувати або ж лишити як є, все
залежить від потреби, і Twee залюбки допоможе
у вирішенні цих завдань. Урок стане яскравішим, змістовнішим та
ефективнішим.
Проте не потрібно забувати, що технології це
лише помічник, а справжнім творцем є вчитель, і від його подачі дидактичного
матеріалу залежить ефективність засвоєння матеріалу.
Корінна
Валентина. Учитель української мови
Перехід на дистанційну форму навчання вимагає від сучасного вчителя знань і вмінь використовувати ІКТ. Одним із важливих аспектів підготовки уроку є відбір і розробка завдань. Зрозуміло, що з метою мотивації учнів до навчання, завдання мають бути цікавими, інтерактивними, містити елементи гри. Сьогодні є багато освітніх вебсервісів для створення таких вправ. «Родзинкою» серед них є Вебсервіс « Learning Apps». LearningApps — безкоштовне вебавторське програмне забезпечення та платформа для підтримки освітнього процесу й організації викладання у закладах освіти за допомогою невеликих інтерактивних мультимедійних навчальних модулів, так званих мультимедійних програм. Це не тільки сховище інтерактивних вправ і чудова педагогічна майстерня, а й безкоштовний україномовний інтерфейс. Швидкість створення вправ, миттєва перевірка. Більше 25 видів шаблонів. Велика колекція готових вправ, розподіл їх за категоріями. Можливість обміну інтерактивними вправами. Постійно розвивається.
Ігри Learning. Apps можна використовувати як
домашнє завдання до кожного поточного заняття і для роботи безпосередньо під
час обговорення нових тем. У форматі домашнього завдання, на
мою думку, ігри Learning. Apps є більш ефективними у комплексі із
кількох вправ. Оскільки Learning. Apps – це електронний сервіс, то всі
учасники освітнього процесу мають можливість користуватися ним на будь-яких
носіях із доступом в мережу інтернет. Усі вправи
сервісу Learning. Apps.org розділені на 6 категорій: 1. Різні тести та
вікторини. 2.Вправи на встановлення відповідності. 3. «Шкала часу» і вправа на
відновлення порядку. 4. Вправи на заповнення відсутніх слів, фрагментів тексту,
кросворди. 5.Онлайн-ігри, в яких можуть брати участь одночасно кілька учнів. 6. Ресурс
надає можливість для співпраці педагог-учень, учень-учень. Стандартним для нас є
поєднання «Знайти пару», «Класифікація» та «Фрагменти зображень». Вправа
«Знайти пару» найпопулярніша. Вона дозволяє особливо ефективно опрацювати
навички учнів у рамках теми, яку ми проходимо. Особливо це
стосується візуального сприйняття різних історичних постатей, вивчення термінів
та багато іншого.
Орловська
Ольга. Учитель математики
Технологія критичного мислення базується на вихідній особистій інформації, оскільки сприймання будь-якої інформації залежить від попереднього досвіду дитини.
Чим
більше новий матеріал пов'язаний із засвоєними раніше знаннями, тим він
цікавіший для
учня. Зовсім незнайома інформація буде незрозумілою, важкою, отже, нецікавою; старе без елементу новизни не приверне
уваги, викличе «інформаційний голод». Нове ж засвоюється легко і з інтересом тоді,
коли воно випливе в контексті попередніх знань.
Порівняння
нового матеріалу із особистим досвідом робить інформацію більш значущою для учня,
розвиває аналітичне мислення.
Технологія
критичного мислення - активний процес, що дає учню можливість контролювати
інформацію, порівнювати протилежні точки зору, формувати власні судження (Яке значення має інформація для
мене? Як я можу використати ці знання?). Найбільш
успішними є заняття, на яких учнів заохочують думати самостійно та
критично мислити. Критичне мислення дозволяє нам обмірковувати власні думки та
причини виникнення тієї чи іншої точки зору. Це
означає, що ми обдумуємо те, яким чином приходимо до наших власних рішень
або розв’язуємо завдання, проблеми. Кожен урок починаю з фази актуалізації (
передбачення),під час якої спрямовую учнів на те, щоб вони думали над темою,
яку починають вивчати, і ставили запитання.
На
етапі побудови знань наводжу учням більш складну проблему, яку не можна розв’язати шляхом власних дій, і вони
потребують системи запису своєї діяльності. Велике значення на уроці надаю
етапу рефлексії, особливо оцінці своєї діяльності та змісту навчального
матеріалу. Це дає можливість учням навчитися визначати проблему, перевіряти
інформацію, аналізувати та синтезувати знання, робити висновки,приймати рішення.
Коментарі
Дописати коментар